HYVINNVOINTIA JA TOIMINTAKYKYÄ LIIKUNNASTA!

Keskiviikko 2.4.2014 klo 9:53 - Kati Turunen

Pieni kirjanmerkki liikunnan suotuisista vaikutuksista

Säänöllinen, sykettä nostava liikunta parantaa sekä ylläpitää hengitys- ja verenkiertoelimistön kuntoa ja toimintakykyä. Monipuolinen jumppa ja vastusharjoittelu kuntosalilla edistävät mm. kehon liikkuvuutta sekä ylläpitää nivelten ja luuston hyvinvointia. Monipuolinen liikunta jarruttaa iän mukanaan tuomaa lihasvoiman heikkenemsitä sekä kestävyyttä. Monet arkiset asiat kuten kauppakassin kantaminen, siivoaminen, mattojen puistelu jne. helpottuvat ja kehon toimintakyky säilyy pitempään. Koska aktiivisen lihaskudoksen määrä alkaa vähetä jo 30 ikävuoden jälkeen, on liikunnalla suotuisa vaikutus myös painonhallintaan. Lihaskudoksen vähenemisestä johtuen myös perusaineenvaihdunta laskee lisäten painon nousun riskiä aiempaa helpommin.

Monipuolinen liikunta parantaa ja ylläpitää myös motoriikkaa sekä kehon hallintaa. Tämä edesauttaa tasapainon ja reaktionopeuden säilyttämistä. Tee vaihtelevia ja monipuolisia harjoitteita ainakin pari kertaa viikossa. Yhdistele viikko-ohjelmaasi kuntosaliharjoittelua, kotijumppaa, sauvakävelyä, vesijumppaa tai uintia, ohjattua ryhmäliikuntaa. Muista myös hyötyliikunta! Puuhastele ulkona, liiku metsässä, jää yhden bussipysäkinvälin päähän määränpäästäsi, suosi portaita =)

Ystävän kanssa tai ryhmässä liikunnasta saa myös sosiaalisen tapahtuman, joka lisää mielen virkeytä ja hyvää oloa!

Aurinkoista ja liikunnallista kevättä

toivottaa Kati Turunen, GYM42

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: hyvinvointi liikunta kuntosali