Muutos ja arjen valinnat

Tiistai 18.3.2014 klo 9:42 - Päivi Roininen

Ajatuksia elämäntapamuutosten tekemisen vaikeudesta

Kukaan ei ole voinut välttyä lukemasta tai kuulemasta terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ohjeita. Lopeta tupakanpoltto, syö paljon marjoja, hedelmiä ja vihanneksia, vältä kovia rasvoja ja suosi kasviöljyjä, liiku joka päivä, pudota painoa, älä juo alkoholia, älä stressaa itseäsi liiallisella työllä ja touhulla, ajattele positiivisesti...

Tämä on vain osa saamastamme informaatiosta. Tiedolla ei kuitenkaan ole merkitystä, ellei se tartu kuulijaan ­ ellei se muutu henkilökohtaiseksi ymmärrykseksi. Erilaisten kokemustemme takia uskomuksemme, tapamme ja asenteemme ovat erilaisia ja siksi tiedon vastaanottaminenkin on erilaista. Uskomukset ja aiemmin opittu vaikuttavat nimittäin siihen, millaisiin asioihin kiinnitämme huomiota ja millaisia asioita omaksumme. Haluamme tiedon vahvistavan omaa uskomustamme. Ajatusmalleihimme sopimattoman tiedon torjumme tai jätämme huomioimatta.

Joskus on kuitenkin tarpeellista pysähtyä miettimään, mihin on menossa. Mitä elämässäni haluaisin olevan toisin? Mitä pitäisi tehdä, että voisin paremmin? Mitä asioita voisin tehdä eri tavalla?

On asioita, joita en voi muuttaa – esimerkiksi alttiuttani sairastua diabetekseen – mutta on myös paljon sellaista, mihin voin vaikuttaa omilla valinnoillani. Elämäntavoillani voin vaikuttaa kenties joidenkin sairauksien tai vaivojen puhkeamiseen. Painooni ainakin voin vaikuttaa. Ajatuksiani ja asennettani voin muuttaa. 

Ainoastaan muuttamalla ajatuksiaan ja asenteitaan voi muuttaa myös käyttäytymistään. Joskus, esimerkiksi sairastuessamme, olemme pakkotilanteessa: ei ole vaihtoehtoja. Mutta yleensä muutoksen tekeminen ei ole helppoa. En välttämättä näe muutoksen tarpeellisuutta, tai en halua nähdä, vaikka läheiseni minulle huomauttelisikin ikävästä tai turmiollisesta tavastani.

Jotta voisin muuttua, minun on ensin nähtävä ja hyväksyttävä tuo muutoksen tarpeellisuus, sitten on tehtävä päätös: tämän asian elämässäni haluan muuttuvan. On otettava selvää, mitä muutos päivittäisessä arjessa merkitsee ja ryhdyttävä toteuttamaan sitä. Kaikkein vaikeinta tässä prosessissa on kuitenkin muutoksen ylläpitäminen. Se vaatii sinnikkyyttä ja päättäväisyyttä. On äärimmäisen helppoa palata takaisin vanhoihin, jo opittuihin tottumuksiin ja käytäntöihin.

Esimerkiksi näin: Olen sisimmässäni hyväksynyt laihduttamisen tarpeellisuuden ja tehnyt jopa päätöksen laihduttaa, haluanhan olla norja ja notkea, niinkuin muutkin. Siis aloitan tiukan muotidieetin ja innokkaana aion aloittaa myös uusia liikunnallisia harrastuksia. Saatan vähän aikaa noudattaa ruokavaliotani ja esimerkiksi tehdä pitkiä kävelylenkkejä ja innostua kuntosalilla käymisestäkin, mutta sitten jossain vaiheessa väsähdän ja palaan entisiin tapoihini. Miksi käy näin?

Tavoite pitää olla koko ajan kirkkaana mielessä: haluan tuntea olevani terve ja hyvinvoiva, haluan kävellä raput hengästymättä, haluan näyttää jäntevältä ja ryhdikkäältä. Jospa en yrittäisi ”pikadieetillä rantakuntoon” vaan asettaisin tavoitteeni vuoden päähän? Se voisi onnistua  tekemällä vain pieniä muutoksia ruokailutapoihini. Välipalaleivonnaisen vaihtaisin leipäpalaan ja hedelmään. Ehkä sipsien syömisestä voisin luopua kokonaan? On tiedettävä mielihalun ja nälän ero. Jos tekee mieli syödä tarjolla oleva  kermaleivos, olenko oikeasti nälkäinen, vai onko se vain hetken mielihyvän tavoittelua? Jospa en ostaisi kaupasta ollenkaan ylimääräisiä herkkuja? Silloin en voisi sortua mielihaluihin.Jospa söisin säännöllisin väliajoin ja monipuolisesti eli suositusten mukaisesti? Silloin en saisi ylimääräisiä, lihottavia kaloreita, mutta pysyisin kuitenkin kylläisenä, eikä mielihaluja herkkuihin ehkä tulisikaan?

Jospa aloittaisin liikunnanharrastukseni kävelemällä vain puoli tuntia, mutta tekisin sen joka päivä? Näin se tulisi jokapäiväiseksi tavaksi, josta en edes haluaisi luopua.Arjen pienillä valinnoilla on suuri merkitys hyvinvoinnille. On siis hyvä aloittaa tarkastelemalla kauppaostoksiaan ja tavallista arkiliikunnan määrää ja laatua.

Päivi

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: muutos terveys hyvinvointi